۱۱ مهر ۱۳۹۲، ۹:۵۹

گزارش میدانی مهر؛

کال‌های حاشیه شهرمشهد مسیر سیل اعتیاد/ راه‌هایی که شهرداری برآسیب های اجتماعی بست

کال‌های حاشیه شهرمشهد مسیر سیل اعتیاد/ راه‌هایی که شهرداری برآسیب های اجتماعی بست

مشهد - خبرگزاری مهر: مشهد 134 کیلومتر کال و مسیل دارد که این شهر را از خطر آب گرفتگی نجات می دهند اما در حاشیه برخی ازاین مسیرها که در مناطق کم برخوردار قرار دارند اعتیاد خانمان برخی را برانداخته و عده ای را در گرداب خود گرفتار کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، شهرداری مشهد با این رویکرد که از ایجاد آلونک ها و محل تجمع معتادان در این مسیرها جلو گیری کند اقدام بهسازی و بازسازی اطراف این کال ها کرده که تاکنون 109 کیلومتر از این مسیل ها باز سازی شده و در حاشیه برخی از آنها پار ک خطی ایجاد شده است.

از سال 86 تا سال 91  در مشهد 400 نقطه در معرض خطر آب گرفتگی قرار داشت که اکنون به 40 نقطه رسیده  اما هنوز هم در حاشیه این کال ها سیلی خانمان برانداز جاری است که زندگی های زیادی را به فنا می دهد.

در بازدید ازمسیل های و کال های احداث شده در مشهد که 45 در صد آنها در مناطق کم برخوردار قرار دارد و در هر ثانیه امکان عبور 1.5 میلیون لیتر آب از آنها وجود دارد آنچه که بیشتر از هر چیزی به چشم می آید تاثیر احداث و بازسازی این کال ها با دیواره های بتنی است که علاوه بر جمع آوری آبهای سطحی زندگی این حاشیه نشینان را نیز از نظر بهداشتی و کاهش آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد بهبود می بخشد.

شش پلاک تا پایان احداث کال چاهک

به گفته کوروش نجاری که مسئول احداث کال چاهک یکی از مسیل های مشهد در حاشیه بازدید از این کانال در حال احداث اظهار می کند: برای تکمیل این پروژه باید شش پلاک دیگر از منازل حاشیه ی این کال خریداری شود تا مسیر به طور کامل باز شود.

وی به اهمیت بازگشایی این مسیل ها و تاثیر آنها در کاهش خطر سیلاب برای ساکنان شهر اشاره کرد و گفت:این پروژه 1800 متر طول دارد که از حد فاصل میدان ابوطالب تا بولوار خواجه‌ربیع ادامه دارد.

وی از اتمام این کال جمع آوری آبهای سطحی تا قبل از شروع بارندگی ها خبر می دهد و ابراز امیدواری می کند: با بازگشایی این مسیر که دسترسی به میدان میوه تره بار ولیعصر را نیز میسر می کند مردم این منطقه از شهر از منافع احداث آن بهره مند شوند.

تاثیرات بهداشتی بازسازی مسیل ها

آنچه در این مسیل به چشم می خورد این است که این کال محل انباشت زباله بوده که با احداث این کانال و جمع آوری آبهای آلوده و زباله ها، تاثیرات بهداشتی احداث آن برای حاشیه نشینان  پر رنگ ترمی شود.

در ادامه این بازدید و در حاشیه بازدید از مسیر جمع آوری آب های سطحی خاتم ، مدیر نظارت بر پروژه های شهرداری مشهد اظهار کرد: 45 درصد از پروژه های شهرداری در مناطق کم برخوردار بوده است که علاوه بر زیباسازی و بازسازی این کال ها در کیفیت زندگی مردم این مناطق نیز تاثیرات مثبتی می گذارد.

عمران و جلوگیری از خسارت

محمود ریحانی یادآور می شود که تا کنون 109 کیلومتر از مسیل های شهر مشهد با رویکرد عمران و آبادانی و جمع آوری آبهای بارندگی  به حجم یک ونیم میلیون لیتر به انجام رسیده که در صورت سرازیر شدن آب این بارندگی ها در خیابانهای شهر سیل ایجاد شده  و خسارت های فراوان ایجاد می شد.

وی می گوید: با توجه به آبگرفتگی فصلی در حاشیه بزرگراه خاتم و مشکلات عبور و مرور وسایل نقلیه و ترافیک در هنگام بارندگی به دلیل عبور ترافیک کمربندی، طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی بزرگراه طراحی شد.

ریحانی با توضیح اینکه این پروژه به طول هفت کیلومتر در دو فاز جداگانه اجرا شده است که فاز اول آن از کال چهل بازه تا مقابل کارخانه سیم الکتریک و فاز دوم آن نیز از این مکان تا کال زرکش ادامه می یابد ، در خصوص هزینه اجرای این پروژه بیان می کند: هزینه اجرای فاز اول این پروژه یک میلیارد و 200 میلیون تومان  و فاز دوم آن تا دو میلیارد تومان اعتبار لازم دارد.

بهره گیری از روش لوله رانی

نکته حائز اهمیت در اجرای کال جمع آوری آبهای سطحی خاتم این است که این مسیر از زیر بزرگراه خاتم عبور کرده به این دلیل که با وجود ترافیک امکان مسدود کردن این بزرگراه نبوده ، اجرای این پروژه از روش لوله رانی میسر شده است.

ریحانی این روش را اینگونه توضیح می دهد: در روش لوله رانی لوله ها از زیر بزرگراه عبور داده شده اند تا از ایجاد ترافیک جلو گیری شود.

وی از مشکلات بوجود آمده بر سر راه احداث این مسیل  یاد می کند و می گوید: وجود معارضاتی مانند تاسیسات و فیبر نوری اجرای یک قسمت از پروژه را مشکل کرده که در صورت رفع آنها این مسیل به زودی به پایان می رسد.

باز سازی قره خان کال قدیمی در معرض تخریب

کال قره خان یکی دیگر از کال های شهر مشهد است که از خیابان امام رضا می گذرد و البته به دلیل گذشت زمان و بی توجهی در بازسازی آن دیواره های آن در حال ریختن بوده که شهرداری هم اکنون در حال بازسازی آن است.

 البته اعتبار لازم برای این پروژه هنوز کاملا محقق نشده و مسئولان این پروژه امیدوارند با تحقق بودجه کامل برای کال قره خان که از گذشته این شهرباقی مانده است این مسیل بازسازی شود تا علاوه بر تاثیرات مثبت زیست محیطی، محلی باشد برای جمع آوری آبهای سطحی در داخل محدوده شهر و اطراف حرم مطهر رضوی.

به گفته مسئولان ناظر بر این مسیل این کال آبهای سطحی و فاضلاب را از مسیر خیابان فلسطین، خیابان دنشگاه، خیابان امام رضا(ع) و میدان هفده شهریور به کال اقبال شرقی و کشف رود می رساند.

 کال قره خان سرمایه ای برای شهر مشهد با ارزش ریالی 600 میلیارد است که هم اکنون نزدیک به 15 میلیارد تومان بودجه صرف مرمت آن می شود تا دیواره ها و سقف آن که در اثر متصاعد شدن گازهای آمونیاک تخریب شده تا پایان آذرماه بازسازی شود.

مسیل اصلی آب و برق، مسیل چهار چشمه، سرافرازان، کال های منطقه 9، مسیل چهل بازه از پل دانشجو تا کشف رود، مسیل چهل بازه از بلوار دانشجو تا بلوار خیام، کانال بزرگراه خاتم از چهل بازه تا کال زرکش، کانال جمع اوری آبهای سطحی رمپ چهار میدان قائم، مسیل اقبال غربی و سرشاخه ها از باغ ملک آباد تا شکف رود، مسیل نستری ، رسالت جنوبی ، کانال عباس آباد دیش دیش، مسیل اقبال شرقی و سرشاخه ها از شهر سنگ تا کشف رود، کال قره خان، نهر نادری و نهر گناباد مجموعه مسیل هایی را که شهرداری مشهد اقدام به بازسازی آنها کرده تشکیل می دهد که طول آنها 134 کیلومتر و هزینه بازسازی آنها 650 میلیارد ریال بر آورد شده است.

بازگشایی و بازسازی کال ها راه آسیب های اجتماعی را می بندد

بازسازی و مرمت کال های شهر مشهد به همت مدیریت شهری مشهد مسیر عبور سیل در شهر را گشوده است  تا از ایجاد خسارت در فصل بارندگی به شهروندان جلوگیری کند و همچنین احداث پار ک های خطی در حاشیه این کال ها در قسمت هایی از شهر تاثیرات مثبت زیست محیطی و اجتماعی به همراه داشته است که ادامه این راه می تواند برای ساکنان حاشیه نشین مشهد امید بخش باشد تا فرزندانشان در گرداب اعتیاد غرق نشوند و مسیر آسیب های اجتماعی نیز در این مناطق بسته شود.

.............................................

گزارش : زهره رنگ آمیز

کد خبر 2147957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha